SEO Bloggen

Sökmotoroptimering och sponsrade länkar

Main menu:

RSS FEED

SEO-Ordlista

En ordlista över ord relaterade till SEO (sökmotoroptimering):

  • Algoritm

En matematisk formel som sökmotorerna använder för att ranka hemsidor i sökresultaten.

  • Ankartext (anchortext)

Den text som länken är placerad i. Kallas ibland även länktext. Orden i ankartexten har stor betydelse för hur sidor rankas i sökresultaten.

  • Blogg (engelska blog)

En hemsida i dagboksliknande form, där inläggen presenteras i omvänd kronologisk ordning. Kommentarfunktion, RSS-flöde och bra arkivering är andra kännetecken för bloggar. Vanligtvis publicerad med enklare former av publiceringsverktyg där Wordpress och Blogger är de populäraste.

  • Cloaking

Ett sätt att fuska i sökmotorerna. Går ut på att sökmotorerna skickas till en annan sajt än besökarna, som normalt är hårt optimerad för många nyckelord. Cloaking straffas mycket hårt av sökmotorerna.

  • CPC (Cost Per Click)

Hur mycket varje klick till webbsajten kostar. Är framför allt högintressant när det gäller sponsrade länkar.

  • CSS (Cascading Style Sheet)

CSS eller stilmallar som de brukar kallas på svenska är ett sätt att kunna styra hela sajtens innehåll genom att bara ändra i koden på ett enda ställe. Kan förkorta html-koden mycket, vilket har stora fördelar i sökmotoroptimering.

  • CTR (Click through rate)

Översatt till svenska blir det klickandel eller klickfrekvens. Hur ofta besökarna klickar på något helt enkelt.

  • Djuplänkning

Djuplänkning handlar om hur den interna länkstrukturen på sidan ser ut. Enkelt uttryckt kan man säga att man länkar djupt in i sidan från en av de yttersta sidorna (t.ex. förstasidan).

  • Dmoz

Dmoz, eller Open Directory Project som är ett annat namn på samma sak, är den klart viktigaste länkkatalogen. Google och de andra sökmotorerna litar mer på en sida som är med i Dmoz än på sidor som inte är det.

  • Domännamn

Adressen till en webbplats, t.ex. www.eastpoint.se.

  • Dörrsidor (Doorway pages)

Sidor skapade endast för att ranka högt i sökmotorerna. Tanken är sedan att dörrsidorna ska skicka besökarna vidare till andra, vanliga sidor. Är inte helt tillåtet av sökmotorerna.

  • Etisk SEO

Etisk sökmotoroptimering är när man optimerat sidan helt etiskt, dvs följt sökmotorernas alla riktlinjer och inte använt sig av några fula metoder. Eastpoint sysslar helt och hållet bara med Etisk SEO.

  • Frames (eller ramar)

En föråldrar html-teknik som delar upp sajten i flera delar, trots att besökaren ser den som en sida. Frames är inte bra ur SEO-synpunkt.

  • Google

Den största och populäraste sökmotorn på internet. Därmed även den viktigaste att optimera mot. Vissa siffror talar mot att Google har runt 70-80% av alla sökningar på internet.

  • Html (Hypertext Markup Language)

Är ett standardformat för hur webbsidor ska presenteras. Är det vanligaste språket för att bygga hemsidor i.

  • Inlänkar

Länkar från andra sajter som länkar till hemsidan.

  • Länkkatalog

En katalog över sajter. Enkelt sätt att få inlänkar till en sajt. Dmoz och Sunet är de största och viktigaste.

  • Länkpopularitet

Hur populär ens sida är, mätt i antalet sidor som länkar till sajten.

  • Metataggar

Metataggar visar information som nyckelord, beskrivning m.m. för sökmotorerna. Används minimalt av moderna sökmotorer, men bör ändå alltid finnas med.

  • Nyckelord

Nyckelord har en central roll i sökmotoroptimering eftersom de avgör vilka ord man ska optimera mot. De är helt enkelt de ord man vill ranka högt på i sökmotorerna.

  • Nyckelordsdensitet

Hur ofta ett visst nyckelord förekommer på en sida.

  • Nyckelordsanalys

En nyckelordsanalys är en analys på vilka nyckelord som är viktiga och relevanta att optimera en sida mot.

  • Organiskt resultat

Organiskt resultat är den delen av sökresultatet som är naturligt, dvs man kan inte betala Google för att hamna där. Sponsrade länkar är motsatsen eftersom man kan betala Google för att annonsera där. Fler klickar på resultaten i det organiska resultatet än de sponsrade länkarna.

  • Pagerank (förkortas ofta PR)

En parameter Google använder för att bedömma hur bra en sajt är. Anges med en siffra mellan 0-10. Pagerank bygger främst på antalet inkommande länkar. Nya sajter får Pagerank 0 tills nästa Pagerank uppdatering sker. En sajt kan ranka högt trots 0 i PR.

  • PPC (Pay Per Click)

Är en annonsmodell som bland annat Google använder sig av. Man betalar för varje besökare som klickar på annonsen.

  • SEM (Search Engine Marketing)

Marknadsföring via sökmotorer. Innefattar både sökmotorpositionering och sponsrade länkar.

  • SEO (Search Engine Optimizing)

SEO är en vanligt förekommande förkortning för sökmotoroptimering. Optimering av en sajt, både onpage (på sajten) och offpage (det man kan göra utanför sajten, t.ex. skaffa inlänkar).

  • SERP (Search Engine Result Pages)

Sökresultatsidor på svenska. Sökresultatet, helt enkelt.

  • Spindel

Sökmotorerna använder sig av så kallade spindlar som söker på internet efter nya sidor, och uppdateringar på redan indexerade sidor.

  • Sponsrade länkar

De länkar i sökresultaten som är köpta. Oftast är de sponsrade länkarna märkta med en annan bakgrundsfärg och är placerade i en separat kolumn ut till höger, eller strax ovanför det organiska sökresultatet. Ska du välja en firma så se till att ta en firma som är google qualified company, vilket tre företag i Sverige är idag. GetUpdated är förmodligen de företag som är bäst inom sponsrade länkar.

  • Toppdomän

Toppdomäner är de olika landsdomänerna, som t.ex. .se eller .fi. Det finns även internationella toppdomäner som .com, .org och .net.

  • 301 redirect

Ompekning från en webbadress till en annan. Används om man ska byta domänadress.

Bokmärk SEO- och sökmotoroptimeringsrelaterade poster These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg
  • Reddit
  • Spurl
  • Digg
  • Hajpa.se
  • Hypa.se
  • Sovrat.se
  • Vigillar.se
Lindhagensgatan 126, 5 tr, 112 51 Stockholm Tel 08-410 96 100 Fax 08-661 70 50 info@getupdated.com
Copyright 2013 Getupdated Sverige AB